maandag 25 augustus 2014

insane music notation

The notations on [Faerie’s Aire and Death Waltz (from ‘A Tribute to Zdenko G. Fibich’)] included absurd directions such as “release the penguins” and “Like a Dirigible” and “Gong duet.”  It was an incredibly creative, erudite and rigorous act of nonsense, which felt completely consistent with other creations I had seen from John Stump.  He was famous for his non-sequiturs, stippling artwork, and his fascination with music.  He had worked in the field of “music engraving” for most of his life, beginning in 1967, and I remember looking with fascination at his “music typewriter” in his office in my grandmother’s garage, so it didn’t surprise me that John would have created something like this fake musical piece.


De muzikant als persoon in mijn leven

Ik heb op de lagere school mijn eerste muzieklessen gehad voornamelijk in zang en probeerde nog enige maanden blokfluit te leren en in het onderwijs daarna nog enige jaren muziekles gehad dat achteraf gezien niet veel voorstelde ondanks de geplaatste piano die echter zelden beroerd werd. In de jaren daarna leerde ik enkele muzikanten kennen en kocht ik in de jaren daarna drumstokken, een mondharmonica, electrische gitaar en keyboard. Mijn vriend chris uit eindhoven speelde bongo en drums en andere instrumenten en gaf ook een workshop hierin dat naar zijn zeggen echter geen succes werd. Dankzij mijn werkzaamheden waarbij ploegendienst eerder regel dan uitzondering was, was een muziekschool bezoeken geen optie, ook al omdat ik in een flat woon. Met uitgaan heb ik echter nog nooit een muzikant ontmoet die me gratis tips gaf over hoe je muziek moest spelen en de muziektheorie die ik in de bieb ophaalde was me een allegaartje van technieken. Kortom de interesse was er wel, maar aangezien alle muzikanten zonder uitzondering alleen maar egotrippers blijken is mijn muziekprestatie niet verder gekomen dan dat van een kanarie. Waarom mensen toch blijven denken dat muzikanten sociaal zijn, ik heb geen idee want zo gauw ze zich in groepen bewegen zijn ze met de populaire liefdesliedjes waarmee ze in je oor wurmen (en hetzelfde geld ook voor mode) niet beter dan de eerste de beste goedkope seksistische oplichting. Dit kan best zuur overkomen maar ze lieten me dan ook niet uitpraten omdat ze dachten dat muziek notatie waarvan alleen de geometrische en visuele presentatie ervan het belangrijkste is zoals hierboven niet kon en de fan zijn van een of ander muziekidool heb ik allang achter me gelaten.