vrijdag 18 juli 2014

passagiers chute

Een afschuwelijke tragedie heeft zich ontsponnen in het sinds 8 juli gesloten luchtruim boven oost-oekranie waar toch maar gewoon doorheen gevlogen werd omdat andere vliegtuigmaatschappijen dat ook deden. Met een luchtdoel raket voor 10km hoogte die de separatisten niet hebben en die oekranie wel heeft maar niet heeft afgevuurd. Afgeschoten op een vliegtuig waar even te voren de jet van poetin vloog, die echter onbewapend was. De gevolgen in de doofpot zijn niet te overzien. En nog steeds geen crowdfunding voor een passagiers parachute die je kan activeren met je wearable watch, of een jetpack voor mijn part.
Ondertussen wordt wel hard gewerkt aan een monument voor de onbekende toerist met de eeuwige briefkaart.


Mathematica Politica

Of hoe wiskunde voor politieke doeleinden wordt misbruikt.

Een vliegtuig op 10400 meter hoogte vloog met 800km per uur en dus:
800km/3600s=222m/s
Een raket raakte het vliegtuig met 3700km/3600s=1,027km/s en na 10400m/1027m=10,13seconden indien de lancering recht onder het vliegtuig plaatsvond.
Vrije Valtijd=sqr(2*10400m/9.81)=46s
Valafstand=222m/s*46s=10212m
Maximale valsnelheid=sqr(2*10400*9.81)=452m/s
Gemiddelde valsnelheid sqr(10400*9.81/2)=226m/s
Resultant maximale snelheid=((222^2)+(452^2))=sqr(253588m/s)=504m/s en dat is 1814,4 km/u oftewel supersonisch, de geluidsbarrière werd al gebroken na 3 km vallen omdat sqr(2*3040*9.81)=244 en resultant sqr((222^2)+(244^2))=330m/s .
Resultant gemiddelde valsnelheid=sqr((222^2)+(226^2))=317m/s
Valtijd neerstortend vliegtuig= sqr((10400^2)+(10212^2))÷226m/s=14,575 km in 60,5 seconden en blijkt bij 317m/s deze afstand ook in 46 seconden af te leggen zoals de vrij val zulke tijd nodig heeft voor 10,4km.
Valhoek vleigtuig=tan(222/452)=26 graden
Het bruine gebied  in het diagram hieronder geeft het rampgebied in het luchtruim aan terwijl het vliegtuig uiteenviel in een brokstukkenregen waarbij sommige brokstukken langzamer daalde en later neervielen en minder ver vielen van de luchtexplosie dan andere brokstukken, en het tijdsverschil tussen de eerste en laatste gelande brokstuk is 17 seconden.
De Slachtoffers
De terminale snelheid van een passagier in vrije val buiten het vliegtuig ligt tussen de 56m/s of 90m/s al naar gelang de aangenomen houding.
Valtijd neerstortende passagier=sqr((10400^2)+((56*46)^2))÷56m/s=10,714 km in 192 seconden oftewel 2575m van de explosie met een valhoek van 76 graden tot en met 11,193 km in 124 seconden bij 90m/s oftewel 4140m van de explosie met een valhoek van 68 graden.

Aangezien op bovenstaande satellietfoto het middelpunt van de verzameling lichamen slecht 625 meter van de crashplaats vandaan liggen en welke volgens bovenstaande berekening 6,854 km had moeten zijn en de afstand tussen de lichamen 475 meter bedraagt welke volgens bovenstaande berekening minstens 1,5 km moet zijn, kan het vliegtuig(deel) niet harder zijn neergestort dan met een geringere snelheid dan 504m/s.

De Luchtweerstand
Wat aannemelijk maakt de het vliegtuig slechts een 10% van de berekende valsnelheid had, ongeveer 48m/s dankzij de luchtweerstand. Oftewel in de som van de horizontale en verticale snelheden komende tot 227m/s, wat bijna de geluidsbarriere doorbreekt en zeer dicht bij de gemiddelde valsnelheid ligt, in een valtijd van 64 seconden.
Aangezien de onderlinge afstanden korter zijn laat de foto (een deel van) het vliegtuig zien dat dan ook later uiteen is gespat, ongeveer op 3140 meter hoogte aangezien de hoek tussen de lichamen 8 graden moet blijven omdat hun valsnelheden constant zijn en omdat het de enige hoogte is in de congruente driehoek met de andere hoeken 104 en 68 graden waarbij de onderlinge afstand 475m is, en de valafstand dus minimaal 777m en maximaal 1250m bedraagt en derhalve de vrije valtijd in dit geval resp. ongeveer 13 seconden en 16 seconden bedroegen.

De politieke gevolgtrekking
Wat echter dus ook kan betekenen dat het hele BUK systeem waarmee het vliegtuig zou zijn neergeschoten totaal niet in het spel is geweest aangezien een schouder raketwerper ook 3+ km hoogte kan bereiken, of de foto is niet het gehele plaatje (het aantal lichamen op de foto is al geen 295) en zijn journalisten ook in onze democratie weer niet van de precieze.

Volgens deze map is de lengte van de valafstand in de landingszone echter meer dan 27 km, wat waarschijnlijk niet meer dan een wilde gissing is, of het vliegtuig vloog zelfs op meer dan 20 km hoogte maar op die hoogte is er echter niet genoeg zuurstofverbranding voor de motoren aanwezig, of het vliegtuig vloog met de vliegsnelheid van 27500m/46s=598m/s en stort pas na 29401m/750m/s= 39,2 seconden op aarde, maar het was om te beginnen voor het vliegtuig al onmogelijk om supersonisch te vliegen. Als men echter alle neergedwarrelde papieren confetti meerekent in de crash site en men had de wind uit het oosten dan wellicht is de crashzone wel 27,5 kilometer lang.
Natuurlijk zijn er naast de separatisten ook mensen die profiteren van deze ramp, zoals bankiers die handelen in goud en zilver.
Een andere eigenaardigheid is dat facebook nog steeds geen app heeft waarmee alle slachtoffers van MH17 of andere rampen met hun vrienden (van vrienden van vrienden...) zodanig gefilterd kunnen worden dat men direct ziet wie hun gezamenlijke vrienden waren en of er al eentje aanwezig was, ik durf te wedden dat de NSA dat wel kan.