zondag 10 oktober 2010

‘Wilders gesteund door alcoholindustrie’

‘Wilders gesteund door alcoholindustrie’: "
Geert Wilders heeft voor zijn strijd tegen de islam de afgelopen drie jaar zeker €850.000 ontvangen van de alcoholindustie. Dat blijkt in de aflevering van het VARA-documentaireprogramma Zembla, die zondag a.s. wordt uitgezonden. Eerder werd aangenomen dat Wilders zijn geld hoofdzakelijk van rechtse groeperingen uit Israël en de Verenigde Staten krijgt.

“Wij tonen in de uitzending aan dat Wilders de laatste jaren feitelijk is grootgemaakt door de alcoholindustrie,” zegt eindredacteur Kees Driehuis. “Toen we ‘Wilders, de profeet van de angst´maakten, hadden we al het gevoel niet alles boven tafel gehaald te hebben.” Het is alcoholproducenten een doorn in het oog dat ze amper voet aan de grond krijgen onder de naar schatting bijna een miljoen moslims in Nederland. “Het is voor ons een interessante doelgroep, met veel groeimogelijkheden,” zegt een woordvoerder van Heineken desgevraagd.

Uit documentatie van Zembla blijkt dat de uitspraak ‘de islam is geen godsdienst, maar een politieke ideologie’, niet, zoals tot nu toe werd aangenomen, aan het brein van Martin Bosma is ontsproten. De boude uitspraak valt toe te schrijven aan koepelorganisatie van alcoholproducenten STIVA (Stichting Verantwoord Alcoholgebruik ), die al eerder op de proppen kwam met slagans als ‘alcohol onder de zestien, nog even niet.’

STIVA-directeur Peter de Wolf: “Wij strijden voor verantwoord alcoholgebruik. Bij moslims is daarvan geen sprake, omdat ze vanwege hun geloof überhaupt geen alcohol drinken. Vandaar dat we de heer Wilders hebben aangeraden om moslims ervan te overtuigen dat ze geen godsdienst aanhangen maar een ideologie. Ideologieën vereisen nu eenmaal minder star gedrag.”

Naast financiële overwegingen, heeft de industrie ook ideële motieven, benadrukt directeur Jens Hösel van InBev (bekend van onder meer Dommelsch en Jupiler). “Alcoholconsumptie is goed voor de integratie. Uit onderzoeken blijkt bijvoorbeeld dat moslims in het bedrijfsleven grote moeite hebben met netwerkborrels. Ze drinken niet, dus staan ze er vaak verloren bij en gaan eerder naar huis. Daardoor lopen ze vaak net een promotie mis.” Hösel kondigt tevens aan dat Jupiler vanaf komende maand het eerste grote biermerk is dat zich expliciet op de doelgroep gaat richten, met een speciale reclamecampagne die draait rond de slogan: ‘Jupiler,moslims weten waarom.’ De Wolf verwacht een grote cultuurverandering als moslims gaan drinken: “Moslims zijn nu soms nogal extremistisch. Een biertje haalt er toch de scherpe kantjes vanaf.”

De suggestie dat de sponsoring ook deels in natura werd uitbetaald wordt door kritisch lid Hero Brinkman ten stelligste ontkend. In hoeverre de campagne van Wilders eveneens wordt gefinancierd door de Nederlandse Vereniging voor Varkenshouders valt volgens Zembla ‘nog niet met zekerheid te zeggen’.
"