dinsdag 19 oktober 2010

nrc.nl - Wetenschap - Verliefdheid stilt pijn niet omdat het afleidt, maar omdat het prettig voelt

nrc.nl - Wetenschap - Verliefdheid stilt pijn niet omdat het afleidt, maar omdat het prettig voelt: "Als mensen die erg verliefd zijn, een foto van hun geliefde te zien krijgen, voelen ze minder pijn. Als mensen afgeleid worden (doordat ze de opdracht krijgen over een vraagstuk na te denken die hun geest helemaal in beslag neemt), voelen ze ook minder pijn. En naar nu blijkt zijn dat twee verschillende mechanismen: er zijn verschillende hersengebieden bij actief."

Ik weet nog dat ik bij de orthodontist de pijn kon wegdenken door me er niet op te concentreren maar me door alles liet afleiden en het dus leek of ik een hoge pijndrempel had.
En ik was eens zo verliefd dat ik niet eens in de gaten had hoeveel pijn ze me eigenlijk zat (aan) te doen.
Mooie mechanismen hoor, evolutionair ook zeer handig als je wordt aangevallen door een zwarte panter.