donderdag 24 november 2011

Ontheffing boerkaverbod voor kleine cafés

Ontheffing boerkaverbod voor kleine cafés:

Voor cafés en restaurants met één man personeel zal het boerkaverbod niet meer gelden. Met deze toezegging hoopt minister Donner van Binnenlandse Zaken de ontstane onrust rondom het verbod tot bedaren te brengen.


“De regelgeving is nu volstrekt helder. Geen boerka op straat, wel in de kleine kroeg. Wij letten nu op de voordeur, niet meer op de achterdeur,” aldus minister Donner.


Aanleiding voor de maatregel is de toenemende kritiek vanuit de horeca. Met name in eenmansondernemingen heerst de angst dat door het verbod het aantal bezoekers en daarmee het inkomen zal teruglopen. Vaste bezoekers die om religieuze of anderzijds principiële redenen geen afstand willen doen van het volledig gelaatsbedekkende kledingstuk zullen kleine horeca-aangelegenheden mogelijk minder of zelfs helemaal niet meer bezoeken.


“Ik als kleine ondernemer ben straks het kind van de rekening”, aldus Bertus Hagelaar, uitbater van café ‘De Sjacheraar’ in de Amsterdamse Pijp. “In tegenstelling tot grotere ondernemingen heb ik niet het geld en de ruimte om een aparte boerkaruimte te bouwen, zoals in de Escape. Het grootste gedeelte van mijn stamgasten heeft geen kwaad in de zin, maar komt op zaterdag gewoon gezellig doen. Een boerka hoort daar gewoon bij. Wat is daar nou mis mee, na een lange week hard werken?”


Stamgast Rashida is verheugd met de nieuwe wetgeving. De fervente boerkadraagster vreesde dat de maatregel haar tot paria van de samenleving zou maken. “In glazen hokjes zitten tijdens het uitgaan is wel het laatste waarop ik zit te wachten, dan blijf ik liever thuis. Ik ben blij dat de maatregel bijgesteld is, want ik kan mijn wekelijkse karaoke-avondje niet missen.”


“Het boerkaverbod werkt in grote delen van de horeca goed en alleen op dit punt is er verbetering mogelijk”, aldus Donner. “De consument krijgt meer keuzevrijheid en we waarborgen de open samenleving met minder aparte hokjes in de cafés.’


Kleine kroegen behouden hun eigen vrijheid in het beleid rond de boerka. Op bordjes aan de ingang mogen zij aangeven of deze al dan niet mag worden gedragen.