zondag 7 mei 2017

De autowedloop

De tweede wereldoorlog was vooral de oorlog van de automobiel. Hitler en Ford die streden om de automarkt. Waarbij hitler met de volkswagen en de autobahn de auto populair maakte, men kan zelfs twijfelen of een duitser begeesterd de hand uistak voor Hitler of voor zijn Mercedes-benz parade wagen ('Der Grosse') waar elk BDM meisje in wilde trouwen. Tegenwoordig is het een duivelswagen waarmee je geen ongeluk wilt hebben.

In 1918 waren er in totaal slechts 2,7 millioen of minder T-fords in de wereld, wat ongeveer de produktievolume is van Ford vandaag. In 1921 was het franse Citroen de eerste europese autobouwer die overging op lopende band assemblage. In 1930 waren er al 250 autobouwers failliet gegaan omdat ze alles nog handmatig in elkaar zetten.

Terwijl de eerste oorlog begon met paarden en eindigde met vliegtuigen en tanks, begon de tweede met de wijdverspreide motor aangedreven vehikels en eindigde met raketten en atoombommen.
Pas toen deze vehikels vast kwamen te zitten in de russische modder bleek de liefde niet wederzijds te zijn.

De vliegende auto is waarschijnlijk de laatste fase deze wedloop.
Waarom auto's ons tot WW2 hebben aangezet is een filosofische vraag en waar klimaatbeheersing vast een belangrijke rol in speelt. men kan er niet omheen dat auto's, treinen, boten, vliegtuigen en huizen goede voorbeelden zijn van bezielde voorwerpen, alhoewel men dan moet afvragen of kleding, zwembaden, fabrieken, kerken en moskeeen, parlementen, festivals en voetbalstadions ook bezield zijn. Met als ijkpunt of het slagveld bezield is terwijl God dood is.
En men na WW2 zelfs de vraag kan stellen of concentratiekampen bezield zijn geweest, wat hetzelfde is als afvragen of de brandstapel van Jeanne d"Arc bezield is geweest.
Een volgende geweldadige strijd om de afzetmarkt van de een of ander zichzelf assembelerend produkt ligt in het verschiet, waarbij an passant nationale staten passe zullen worden en bedrijven de werkelijke machthebbers blijken. Als de mens zich tegen die tijd niet zelf vergast heeft met uitlaatgassen. Rond die tijd zijn machines net zo bezield als ATM's en is de menselijke ziel net zo dood.

De eerste moordauto.
De automobiel van Frans Ferdinand  en vrouw
vlak voor de aanslag en start van WW1