zondag 7 april 2013

Erotisch Kapitaal - Programma - deBuren

Erotisch Kapitaal - Programma - deBuren: Volgens de Britse sociologe Catherine Hakim (Honey Money. Why attractiveness is the key to success, 2011) bereiken vrouwen meer op de arbeidsmarkt wanneer zij hun sex appeal, schoonheid en sociale aantrekkelijkheid uitbuiten. Deze theorie rond de macht van ‘erotisch kapitaal' heeft in Nederland en Belgie veel stof doen opwaaien.
"

Hier staat dus niks nieuws behalve als je een verlegen vrouw of te beschaamd bent om je erotiek uit te buiten.
De meeste aantrekkelijke vrouwen doen zulks al onbewust en instinctief aangezien de bekrompenheid van huns gelijken hun geen ander gedrag toestaat omdat het eigenlijk botweg van ze verwacht wordt. Pakken wat je pakken kunt op elke mogelijke manier en kijk maar nooit achterom naar de slachtoffers die je maakte is de weg naar succes. Moraal is dan alleen maar ballast en moet overboord. Het raffinement waarmee ze het spelen zal verschillen en kan afgemeten worden aan het aantal lijken in de kast.
Ondanks al hun succes worden zulke geraffineerde en machiavelliaanse vrouwen toch als domme hoer  bestempeld omdat ze nooit verkopen wat de klant wil hebben, maar dat is eigenlijk de onverschilligheid die aan het woord is, want als het je wel iets uitmaakt dan noem je het een kutwijf vanwege haar inhalige sexappeal en vrekkige aandacht.
Soms kan je niks anders dan respect hebben voor het getoonde raffinement, alleen al voor de schijn die ze erbij ophouden moet. Voor degene die zulke wapens niet hebben om in stelling te zetten is het advies wat hier gegeven wordt door hun situatie niet anders te verhapstukken dan als afkeurenswaardig.
Of men mag doen omdat men het kan doen, blijft een kwestie van moraal, en is een vraag die je beter zelf maar kan stellen voordat al je spaargeld eraan op is. Lust is niet voor niets een zonde, al zal de peerpressure er wel voor zorgen dat je ook van een gemiste kans  spijt krijgt. Een apart geval is dan de gefortuneerde wiens rijkdom door geluk werd verkregen, en waarbij het succes geen werk meer is maar een spelletje met afgunst en een avontuurtje met zinloosheid, en ondanks al haar machiavelliaanse raffinement het geld nooit op krijgt. De moraal hier is er dan eentje van een zorgeloos feest in speelgoedland..