vrijdag 3 december 2010

Tyfuskoud in Nederland

Tyfuskoud in Nederland: "

Het is ‘tyfus-, tyfuskoud’ vandaag, aldus het Nederlandse volk. Met temperaturen die makkelijk onder de -5 duiken is iedereen het roerend met elkaar eens: ‘Het is echt niet te harden, die kou.’ Volgens het KNMI, die een steekproef hield onder voorbijgangers, was de gevoelstemperatuur de afgelopen dagen ‘-83’, een nieuw record in Nederland.


Ben Elker (32), data-analist te Bilthoven, kan zich goeddeels vinden in het oordeel van zijn mede-Nederlander: “Ja, het is echt godskolere koud zeg. Tjonge. Ik bedoel, een beetje koud, OK, dat vind ik nog wel leuk. Maar dit is echt niet normaal. Toen ik donderdag in die enorme file zat dacht ik echt dat ik er nooit uit zou komen. En dan al die mensen die enthousiast over schaatsen beginnen, terwijl ik gewoon moet werken, of in de file sta, daar word ik al helemaal gek van.” Paul Hoven, marktkoopman te Spakenburg, is het met Elker eens. “Ja, echt niet normaal. Toen ik door een tunneltje liep, dacht ik dat ik dood ging. Het lijkt wel de Noordpool.” De kou is niet alleen ‘belachelijk’, maar heeft diverse andere ongewenste gevolgen. Elker: “Het ergste vind ik niet eens dat het zo tyfuskoud is, maar vooral dat het ook nog eens het enige gespreksonderwerp is dat het zo is. En dan elke dag Erik Hulzebosch op tv; ik word er behoorlijk moe van. En koud.”


Experts delen de gevoelstemperatuur van de Nederlanders. Zo vertelt weerman Erwin Krol: “Ik zou de woorden ‘pleuriskoud’ zelf niet snel in de mond nemen, maar gezien de omstandigheden heb ik begrip voor het sentiment.” Volgens Bert Bokhoven, kwantitatief metereoloog aan de HvA, is er wetenschappelijk bewijs voor de mening van de mensen vandaag. “Ik heb wat analyses gedraaid, onder verschillende aannames. Je moet rekening houden met de verschillende scenario’s, zoals veranderlijke windsnelheden in grote steden door de vele gebouwen en de invloed van het verkeer. Desondanks rolt uit al mijn simulaties en metingen hetzelfde resultaat: Het is tyfuskoud in Nederland.” De Bond tegen het Vloeken neemt een ander standpunt in, en vindt het volgens een woordvoerder vandaag ‘behoorlijk koud.’

"