Of culturele instellingen uit de hoek van de traditionele cultuur via internet beter toegang hebben gekregen tot de gewenste doelgroep van jongeren valt te betwijfelen. Vergroting van het publieksbereik onder tieners door digitaal contact ligt niet voor de hand. Tieners geven ook online blijk van een duidelijke voorkeur voor populaire cultuur.Verrassend zijn de conclusies niet. Jongeren associëren cultuur nu eenmaal vaker met educatie dan met entertainment. Het was, is en blijft een lastige doelgroep in die zin. Forceer dus niets. Wees gewoon jezelf op het web en val de kids niet lastig op de plekken waar ze met hun vriendjes uithangen. Aan de andere kant moet je ervoor zorgen dat wat je wel aanbiedt aansluit op het mediagedrag van de doelgroepen. Als je de doelgroepen opzoekt via het onderwijs maak je nog de beste kans om deze te bereiken. Er zijn nog talloze scholen en docenten die de mogelijkheden van ICT niet optimaal benutten.
Online zijn ze bovendien meer bezig met communiceren met vrienden en het spelen games. Als ze al informatie zoeken over traditionele cultuur is dat vooral voor huiswerk. Wel is er een kleine groep die uit eigen interesse traditionele cultuurwebsites bezoekt. Deze groep is van jongs af aan met ouders naar culturele instellingen gegaan en weet die weg nog steeds te vinden. Als tieners gevraagd wordt wat zij verwachten van culturele instellingen, blijkt dat zij niet zitten te wachten op schouwburgen en theaters die zich op sociale netwerksites als Hyves manifesteren. Het internetgebruik van tieners is een onderdeel van de jeugdcultuur en daarin houden zij volwassenen graag op enige afstand.
Dat is wat ik ongeveer bak van de samenvatting. Inkoppertjes, zeg je? Kan best zijn, maar wel belangrijke inkoppertjes.
@
Via MarketingFacts"
Jongeren associëren cultuur nu eenmaal vaker met educatie dan met entertainment. How true!
en ouderen (40+) associeren cultuur meer met entertainment dan met educatie!