zondag 23 oktober 2011

Return to Source: Filosofie en de Matrix

Return to Source: Filosofie en de Matrix: Er zijn maar weinig mensen die The Matrix films nog niet gezien hebben. De vraag is meer: wie heeft de film vanuit een filosofisch oogpunt bekeken? De film staat namelijk vol met referenties naar filosofische ideeën en de implicaties daarvan. Van Plato's grot tot de vraag over vrije wil. Zelfs ideeën uit het Christendom, de gnostische tak ervan om precies te zijn, zijn niet uitgesloten uit de film. Return to Source is een documentaire die de verschillende filosofische ideeën die in de Matrix trilogy aan bod komen belicht.''

Wat als ik alleen maar in iemand anders hoofd leefde?
Mijn dood zou dan slecht voor de statistische meerderheid als resultaat hebben dat ik niet meer als levende aanwezig ben, maw. als de meerderheid me dood denkt is mijn leven voorbij?
Wat gebeurt er dan als degene sterft in wiens hoofd ik leef?