vrijdag 26 oktober 2012

Abortus na te weinig Facebook-likes voor echo

Abortus na te weinig Facebook-likes voor echo:
Een 27-jarige vrouw uit Naaldwijk heeft abortus gepleegd nadat een foto van haar echo een tegenvallend aantal likes opleverde op Facebook. Bij het zien van de twintig-weken-echo klikten slechts drie vrienden op ‘vind ik leuk’.
Karine Voorthuizen zou in februari voor de tweede keer moeder worden. Het tegenvallende enthousiasme op de sociale netwerksite gooide roet in het eten: “Je wilt dat een kind geliefd ter wereld komt. Als er zo’n duidelijk signaal wordt afgegeven dat dit niet haalbaar is, dan moet je daar conclusies aan verbinden. Hoe pijnlijk en ingrijpend dat ook is voor de drie mensen die wel geliket hebben.”
“Het is zeker geen overhaaste beslissing geweest,” aldus Voorthuizen. “De twijfels begonnen al toen ik vier maanden geleden twitterde dat ik zwanger was. Na een week was dat bericht niet meer dan vijf keer geretweet. Bij mijn eerste zwangerschap was dat nog het dubbele. Mijn huisarts bleef zeggen dat het normaal was, maar voor mij was het een eerste indicatie dat er iets niet goed zat.”
Sociale media-expert Kasper Verstege vindt dat mensen zorgvuldiger moeten omgaan met het plaatsen van persoonlijke informatie op Facebook. “Met een twintig-weken-echo laat je vaak ook iets van jezelf zien. Het gevaar is dat mensen zich gekwetst voelen als de waardering tegenvalt. Voor sommige vrouwen is het beter om eerst de geboorte af te wachten.”
Voorthuizen heeft geen spijt van haar beslissing: “Door de nieuwe timeline van Facebook zouden zijn latere klasgenoten kunnen ontdekken dat hij al voor de geboorte een sociale achterstand had. Moet je een kind opzadelen met dat stigma van prenatale impopulariteit? Ik vind dat je daar verantwoordelijk mee om moet gaan.”
De statusupdate over de abortus van Voorthuizen is inmiddels enkele keren gedeeld. “Het is bijzonder om te zien dat het leed geshared wordt: dat is het mooie van sociale media.”