Cultuur van de ‘laatste mens’
Žižek noemt het westerse, liberale hedonisme het ‘passief nihilisme’, een term van Nietzsche. Het is een cultuur van de ‘laatste mens’. Die laatste mens is het leven moe, het dromen verleerd, neemt geen enkel risico en is alleen maar uit op zekerheid en comfort. Zijn ideaal is het lange en gezonde leven. De geesteshouding van de islamitische fundamentalisten noemt Žižek daarentegen, eveneens Nietzsche volgend, het ‘actief nihilisme’. Zij zijn bereid om alles op het spel te zetten en zelfs hun leven voor hun god te geven.
Het gelijkstellen van het islamitisch fundamentalisme met het ‘actief nihilisme’ is echter problematisch. Het ‘actief nihilisme’ is voor Nietzsche iets heel positiefs en productiefs. Het is als een zuiverend onweer en wijst elke geloofsovertuiging af. Het islamitisch fundamentalisme is daarmee allesbehalve het actief nihilisme waar Nietzsche van spreekt. Het is geen nihilisme, maar een regressieve, gewelddadige vorm van de geloofsovertuiging die zich richt tegen het westerse hedonisme en materialisme.
Zou radicaal links het terrorisme daadwerkelijk kunnen voorkomen? Kan links tegenwoordig überhaupt nog iets uitrichten? Zou het met het hedonistische Westen, met de cultuur van de ‘laatste mens’, kunnen breken, die cultuur waarop het fundamentalisme met terreur reageert? Tegenwoordig zijn de linksen zelf ‘laatste mensen’ geworden, die biologische supermarkten en yogastudio’s frequenteren. "
'via Blog this'
Ondanks de arabische lente blijft de onnozele fundamentalist dankzij jahiliyya voet aan de grond houden met de bedoeling het superieure westen met zijn alwetend indringend technies moloch te ontwrichten zoals de RAF in de jaren 70 en 80 poogde om duitsland tot een wurgende politiestaat te vormen volgend een dialectiek waardoor zich van onder af een revolutie zou ontketenen.
Die revolutie in duitsland mislukte door de 'laatste mens', in imperium arabia zijn de laatste mensen de kapitalistische oliesjeiks en grootgrondbezitters en machiavelliaanse geestelijken en deze zijn een verbond aangegaan met amerika tegen elke bedreiging van hun macht. Tot de onnozele fundamentalist aan dat verbond ging wroetten dankzij de geschriften van Sayyid Qutb want toen bleken de westerse denkbeelden over machtsconsolidatie niet te kloppen, hier blijkt westers geloof tegenover oosters weten te staan. Ook met het situationisme en autonomisme die leiden tot de parijse mei studentenrevolte in '68 zal het met de arabische revolutie niet willen vlotten zonder constructivisme in de vele arabische facties, en aangezien ze het nergens over eens zijn in hun accusatoir discour...heeft de arabische inquisitie voorlopig vrij spel. En sinds het 10 jarig afghanistan avontuur van sovjet-rusland heeft links nog weinig voet aan de bodem in imperium arabia, alhoewel het links niet onverschillig ligt.
Er bestaat nog geen gedeelde vijand die een ongelovige terrorist of een gelovige pacifist is?
arbeiders met een vertroebeld klassenbewustzijn in aktie |
--Antonio Gramsci