dinsdag 7 oktober 2014

De strijd tegen armoede is niet gebaat bij antikapitalistische dogma's | Machtspolitiek op de vrije markt

De strijd tegen armoede is niet gebaat bij antikapitalistische dogma's | Opinie | de Volkskrant: De bewering dat rijkdom de democratie ondermijnt is volstrekt ongefundeerd. De snel gegroeide rijkdom van Mark Zuckerberg heeft niet geleid tot uitbuiting van de onderklasse. Het zijn juist ondernemingen als Facebook en Twitter, die in Iran en Egypte de roep om democratie platform gaven.

De strijd tegen armoede is niet gebaat bij antikapitalistische dogma's. Armoede moet bestreden worden door de werkelijke oorzaken aan te pakken: autoritaire regimes, oorlogen, corruptie en protectionisme.

"



Dus alles wat de vrijhandel in de weg staat, staat de bestrijding van armoede in de weg. Armoede is op de vrije markt echter geen schaars produkt en er ook geen vraag naar uit het publiek terwijl het aanbod enorm is, dat is de paradox van het kapitalisme. Reclame voor amoede zie je ook nooit, want niemand loopt graag te koop met zijn schuldenlast. Dat is de marketing paradox.

De meerderheid is echter armer dan de bovenste 10% van de inkomens- en vermogens pyramide. Armoede wordt opzettelijk geproduceerd voor schulden en hebzucht waar het kapitalisme op drijft en een machtspolitiek van gecreerde angst, al dan niet terecht, om een baan. Een machtspolitiek door een systeem waar niemand controle over heeft: de vrije markt.

En de schuld- en loonslaven die hun baan papagaaien zijn ongelukkiger dan de onverkoopbare werklozen.
Maar een kniesoor als je daar op let bij 2 euro per dag als verdienmodel waarvan 10.000 euro opgaat aan de reis naar de westerse vrije markt via de underground marketing-agent alwaar ze hun verkooptalent kunnen verkopen aan de verkoper...en zonder baangarantie.