zaterdag 21 november 2015

De evolutie der dingen

Evolutie is niets minder dan de het vermogen van dingen om te bewegen.
Beweging in de vorm van groei bij de plantaardigen en het verplaatsen in de ruimte in het dierenrijk en uiteindelijk de mens als een ding die dingen tot rondbewegen brengt in de tijd als de onbewogen beweger en eerste oorzaak, een bewuste oppermacht, en die eenheid god noemt.
De volgende stap is de ontwikkeling van dingen die de mens tot voortbeweging aanzetten en dit aan de volgende generatie dingen doorgeven, een naturalis materia, zo u wilt.


Het enige doel van materie (lees: dode of 'levende' dingen) lijkt niets minder te zijn dan beweging in welke vorm of gewikkelde samenstelling dan ook. Een dans der dingen die steeds zichzelf probeert te overtreffen in het aantal mogelijkheden en combinaties terwijl de zinnigheid ervan geen enkel doel lijkt te hebben anders dan beweging. Een orde van beweging creërend waarvan de moeilijkheidsgraad steeds toeneemt, zonder de entropie ooit te ontstijgen.
Omdat beweging al begint bij de cirkels die hemellichamen maken in de kosmos is beweging niet hetzelfde als leven. En geest is de beweging van dingen in de vorm van vloeiende aandacht. Het beste is deze aandacht aanschouwt bij het aanzien van dingen die zich niet verroeren, zoals een zen tuin.
De meeste pseudo-wetenschappelijke fenomenen zijn slechts symptomen van groeispurten van de geest, waarvan de meesten bij volwassenheid zijn verdwenen.
Bij krankzinnigheid zijn sommige groeispurten van de geest bezig aan een inhaalslag omdat zijn bewegingen asynchroon zijn met de dingen die we mensen noemen, en heeft dus iedereen wel iets van krankzinnigheid.
En we weten dit alles omdat ons verstand werktuigelijk werkt, wat we kunnen zien aan de beweging van het bierglas.

zengarden no. 79, kyoto, japan
Omdat alle dingen onderling verbonden zijn in het clusterkapitalisme door het grootkapitaal, waarin het gezin als hoeksteen bijeengehouden wordt door hebzucht, afgunst en jaloersheid, die we echter valselijk benoemen als resp. opvoeding, ambitie en liefde, is er in volwassenheid voor 99% van de volwassenen geen hoop of verlossing mogelijk anders dan een loonslaaf of schuldslaaf te zijn door een gebrek aan vermogen of inkomen, dankzij financiele ongelijkheid.
De ongelijkheid tussen het ding dat ons tot mensen maakte en het ding dat ons tot persoon maakt is hiermee ook bepaald. We zijn allen hetzelfde produkt maar verschillend geproduceerd naar variatie. Alleen in domheid en de dood zijn beiden gelijk, en seks is beide als je tot een christelijke religieuze orde behoort.