zaterdag 28 november 2015

Asielzoeker van harte welkom in buurt na pleidooi voor Zwarte Piet

Asielzoeker van harte welkom in buurt na pleidooi voor Zwarte Piet:



kwame.jpg


Inwoners van de Enschedese wijk Velve-Lindenhof zijn enthousiast over de komst van asielzoeker Kwame Mpufu. De 32-jarige Malinees spreekt zich namelijk stellig uit vóór het behoud van Zwarte Piet.

Mpufu draagt elke dag een shirt met de tekst ‘Zwarte Piet moet blijven’. Harmen Koedooder (62) vindt dat prachtig: “Die jongen is zelf zwart en toch is hij voor Zwarte Piet. Dat bewijst wel dat Zwarte Piet helemaal niet racistisch is. Wat mij betreft is iedereen die zich zo goed aanpast als Kwame van harte welkom in Enschede.”

Omdat Mpufu’s Nederlands niet meer behelst dan de veelvuldig herhaalde woorden ‘Zwarte Piet moet blijven’, vertelt hij in het Frans over zijn periode in een vluchtelingenkamp in Libië: “Ik kreeg daar een flyer van iemand die mij op de boot naar Italië kon brengen. Op de flyer stond de route naar Nederland en het advies om deze tekst uit mijn hoofd te leren. Dat heb ik gedaan.”

De IND heeft aanwijzingen dat Mpufu banden heeft met terroristische organisaties. De immigratiedienst wil hem daarom uitzetten. Buurtbewoners snappen daar niets van. Greet de Boer (54): “Dit maakt me heel erg boos en verdrietig. Dan hebben we een keer een goede ertussen zitten en dan moet juist hij weg. Door dat soort dingen gaat de Nederlandse cultuur kapot.”

Mpufu zelf blijft nuchter onder de toestanden: “Zwarte Piet moet blijven. Zwarte Piet moet blijven. Zwarte Piet moet blijven.”