zaterdag 17 september 2011

Amateurs lanceren goedkope raket in Kopenhagen

Amateurs lanceren goedkope raket in Kopenhagen:

“Onze missie is simpel; we willen een mens de ruimte in lanceren en laten zien dat dit mogelijk is zonder grote overheids investeringen.” – is te lezen op de website van de ruimtevaart amateurs van Copenhagen Suborbitals. Een echt visionaire missie, die na de lancering van afgelopen zomer een stapje meer realiteit is geworden.


HEAT1X-Tycho tijdens de lancering. Foto: Bo Tornvig


Vanaf een drijvend lanceerplatform in de Baltische Zee schoot vorige maand de HEAT1X als een vuurpijl de lucht in. De ruim 9 m lange en 1,6 ton zware raket bereikte een hoogte van zo’n 3 km, waarna een parachute zich ontvouwde en hij terugviel in zee. Waarom de raket de beoogde 14 km hoogte niet bereikte, is nog niet bekend. De meetinstrumenten aan boord hebben in ieder geval wel goed gewerkt.


In september 2010 mislukte de eerste lanceerpoging van Copenhagen Suborbitals nog. Een föhn aan boord werkte niet goed, waardoor een cruciale klep stijf bevroren bleef. Ook deze tweede poging leek even te zullen mislukken, toen na het aftellen de raket niet wilde opstarten. Maar na een nieuwe countdown waren alle systemen gereed en kwam de raket eindelijk los.


Copenhagen Suborbitals is een club ruimtevaartliefhebbers opgericht door de Denen Kristian von Bengtson en Peter Madsen. Eerstgenoemde heeft ervaring opgedaan bij het Amerikaanse NASA. Om hun doel te bereiken worden zij geholpen door tientallen vrijwilligers. Naar eigen zeggen heeft de HEAT1X-raket slechts 55 000 euro gekost.


We have no administration or technical boards to approve our work, so we move very fast from idea to construction. Everything we build is tested until we believe it will do. Then we (attempt to) fly it!


Some of our main design drivers are:

- Keep as much work in-house as possible

- Choose mechanical solutions over electrical

- Use “ordinary” materials for cheaper and faster production

- Cut away (anything), instead of adding


(bron)


Zie hieronder een filmpje over het hele project.



Bron: De Technologiekrant