zondag 17 januari 2016

De grop

Ik woon al 15 jaar in een flat met een gebrek: de radiator installatie maakt een penetrerend geluid en het probleem wordt volledig  dood gezwegen. De architect was te stom om een flat te bouwen en de woningvereniging gaf de stomme opdracht.
De radiator werkt op een gemeenschappelijke ketel die alleen in de winter aan staat. 15 jaar geleden was het geluid 5 jaar lang verschrikkelijk en moest ik dagdienst draaien met slaapgebrek. Dit heb ik 5 jaar volgehouden en belandde na 3 jaar WW in een partime baan met bijstand. Ondertussen was er een nieuwe ketel geïnstalleerd en kwam het meest hinderlijke geluid alleen nog in de eerste lentemaanden voor.
De gekochte isolatie hielp niet, ontluchten hielp niet, en het onderhoudsbedrijf klote ook maar wat aan.  En ondertussen is je gezondheid langzaam gesloopt geworden door de steeds weer verstoorde nachtrust terwijl ik weer werk gevonden heb.
De woningvereniging heeft echter besloten de flat te verbouwen en wordt er van alles aangepakt behalve het radiatorsysteem, wat voor mij een duidelijk teken van kwaadwillendheid is. En het nieuwe onderhoudsbedrijf doet zijn werk slechter dan de vorige omdat de woningvereniging geen kosten meer wil maken aan radiator en ketel onderhoud. En weer is mijn nachtrust kaput. Over het hinderlijk geluid bellen of mailen helpt niet omdat ze elke keer weer een nog dommer ontkennend antwoord hebben afgesproken of klaar liggen. Dat ze mij vragen of de buren er ook last van hebben is namelijk geen interesse omdat ze dat allang weten.
En de buren schuiven het probleem maar rond omdat ze niet willen of kunnen toegeven dankzij de sluwe verzinsels dat ze met volkomen waardeloos woongenot zijn opgescheept en dat het beter is dat niemand dat weet, terwijl ze geeuwen met wallen onder de ogen.
Nu hebben ze me weer wijsgemaakt dat het aan de ketelpomp ligt want dat moet een bepaald toerental draaien terwijl alleen de leiding in de slaapkamer (nu nog) dat geluid produceert en de andere leidingen (nu nog) stil zijn. Hier moet ik afkloppen omdat de duivel al 15 jaar speelt met beweringen over deze dagdagelijkse ongewone verzaakte zaak en ze van mij een weer de grap maken.
Dus iedereen die wil verhuizen naar de grote flats aan de rand van Sittard en u bent geen diepe slaper  U bent gewaarschuwd, ze vermelden bij de reclame niet hoe gehorig het hier is. Die flats zijn de valse clou van Sittard.