zaterdag 25 februari 2012

Laatste inwoner Renswoude geïndividualiseerd

Laatste inwoner Renswoude geïndividualiseerd:

De 78-jarige Renger Stroothof is gistermiddag om 15:32 uur als laatste van zijn gemeente Renswoude geïndividualiseerd. Dit maakte de burgemeester van de Utrechtse gemeente bekend.


Stroothof was na het overlijden van Fredje Hulsman in 1995 de enige niet-geïndividualiseerde Renswoudenaar. Met zijn hang naar saamhorigheid en zijn collectivistische levensstijl was hij jarenlang uniek in het dorp. Door het organiseren van buurtbarbecue’s en bingo-avonden groeide hij uit tot een sociaal baken in een geïndividualiseerd bolwerk.


Vage kennissen van Stroothof zijn verrast door de gebeurtenis. ‘Ik heb het altijd al gezegd: Renger is wel de laatst mogelijke van wie je het zou kunnen verwachten’, aldus een buurtgenoot. ‘Hoewel het niet aan ons besteed was, zullen we zijn volhardendheid en sociale betrokkenheid missen. Hij was altijd bereid een praatje te maken, zonder dat we daar ooit gebruik van hebben gemaakt. Renger vierde als enige zijn verjaardag, en stuurde dan het hele dorp een uitnodiging waar wij dan geen gehoor aan gaven. Die traditie zullen we missen.’


Jarenlang is Stroothof naar eigen zeggen door zijn gemeenschap onder druk gezet om ook te individualiseren. ‘Er was een enorme groepsdruk om mee te gaan in de golf van atomisering. Gelukkig ben ik nooit erg gevoelig geweest voor groepsdruk, maar dat is me niet altijd in dank afgenomen. In het dorp werd ik vaak met de nek aangekeken. Op straat werd ik ook niet meer begroet. Later bleek dat erbij te horen.’


Door te volharden in zijn collectivistische levensstijl kwam Renger in een sociaal isolement. Dit leidde uiteindelijk tot zijn besluit zich bij zijn individualistische dorpsgenoten aan te sluiten.


Stroothof heeft grootste plannen voor zijn leven na de individualisering. Hij heeft een Twitter- en Facebookaccount aangemaakt. ‘Ik besef dat ik nog maar net kom kijken in het wereldje en rustig moet beginnen. Ik ga gewoon lekker mezelf zijn en mijn eigen ding doen, wat anderen er ook van zeggen.’


Volgens Stroothof zal het niet meevallen om als individu door het leven te gaan: ‘Gelukkig heb ik veel steun gehad van mensen die hetzelfde proces hebben doorgemaakt.’ Rengers tweets liegen er niet om: ‘in slaap gevallen op de bank. nu weer wakker. #individualisering’