donderdag 31 mei 2012

Is vrijheid de as van het kwaad?

Is vrijheid de as van het kwaad?:
Volgens de omstreden islamitische groep Shariah4Belgium is het Vrijheidsmonument de as van het kwaad, waaromheen zich perversiteiten zoals modewinkels, gokhallen en rosse buurten ophopen. Is inderdaad vrijheid de oorsprong van het kwaad?
Wat is vrijheid?

Wiskundig gezien is een vrijheidsgraad een domein waarin een variabele zich kan bewegen. Hoe meer vrijheidsgraden, hoe meer verschillende bewegingsrichtingen. Vrijheid kan je dus zien als het ontbreken van beperkingen. Hoe minder beperkingen, hoe meer vrijheid. Leven zonder beperkingen is veel prettiger dan leven in een dwangbuis. Vandaar dat mensen in vrije samenlevingen doorgaans een stuk gelukkiger zijn dan mensen in landen waar weinig vrijheid is.
Zijn alle beperkingen  verkeerd?

Sommige beperkingen zijn nuttig, bijvoorbeeld de beperking om je medemens kwaad te doen. Deze beperking vergroot de vrijheid als geheel, omdat de angst om door een ander te worden mishandeld of bestolen de vrijheid van iemand veel sterker beperkt dan de vrijheid van een potentiële dader wordt vergroot. Alle zinnige beperkingen voldoen aan dit kenmerk. Zo kan je ook denken aan de beperking op milieuvervuilende activiteiten. Moeten leven in een vervuilde omgeving, waardoor je eerder sterft en ook vaker ziek wordt, is een veel grotere vrijheidsbeperking dan gedwongen worden schone producten te ontwikkelen en geen afval te verspreiden.
Het nationale monument op de Dam. Is vrijheid de as van het kwaad?
Het nationale monument op de Dam. Is vrijheid de as van het kwaad?
Islamitische versus westerse visie op vrijheid, goed en kwaad

In het westen, vooral in de Angelsaksische landen, wordt vrijheid gezien als een fundamentele verworvenheid en inperkingen van deze vrijheid als een noodzakelijk kwaad. Dit heeft te maken met de christelijk-humanistische achtergrond van de westerse maatschappij. In het christendom is de vrije keuze voor het goede erg belangrijk. De nadruk ligt op de individuele verantwoordelijkheid en de deugdzaamheid van de ziel van de gelovige en andere mensen,  niet op de deugdzaamheid van de maatschappij.

Islamieten denken daar anders over.
Binnen het soennisme en sjiisme, met bijna 100% verreweg de grootste stromingen onder islamieten,  is het doel niet individuele verantwoordelijkheid, maar een deugdzame maatschappij waarin islamitische waarden overheersen. Het leven bestaat uit een opeenhoping van goede en slechte daden, waarna door Allah een afweging wordt gemaakt welke overheersen. Zo is het verrichten van een plichtsgebed (salat) of achter de begrafenisstoet van een overleden vrome islamiet aanlopen een goede daad, waarmee weer slechte daden zoals het bekijken van een ongesluierde vrouw of het eten van voedsel dat niet aan de islamitische spijswetten voldoet, kunnen worden goedgemaakt.

Vrijheid betekent volgens islamieten dat er meer gelegenheid is om islamitische waarden te ontwijken en dus een toename van de goddeloosheid. Vandaar dat islamieten doorgaans negatief staan ten opzichte van vrijheid, wat zich uit in een zeer sterke onzekerheidsvermijding in islamitische landen.
De as van het kwaad

Nu wordt ook duidelijk hoe de islamieten van Shariah4Belgium tot hun uitspraken komen. Alles wat afwijkt van de rigide bepalingen in koran en soenna vertegenwoordigt in hun optiek het kwaad. Aangezien vrijheid betekent: de mate waarin iemand af kan wijken, is vrijheid dus vanuit islamitisch oogpunt definitief de oorsprong van het kwaad. Dit is ook het fundamentele punt waarop de islamitische wereldbeschouwing in strijd is met de westerse en de reden waarom samenleven tussen westerlingen en praktiserende islamieten problematisch is.