zaterdag 26 mei 2012

Mensenfluisteraar ingezet bij ontruiming Ter Apel

Mensenfluisteraar ingezet bij ontruiming Ter Apel:
De politie heeft afgelopen woensdag bij de ontruiming van het tentenkamp van uitgeprocedeerde asielzoekers in Ter Apel voor het eerst een mensenfluisteraar ingezet. Volgens de politie is de ontruiming hierdoor redelijk rustig verlopen.
Korpschef Theo van Westelaken: “Toen we de ontruimingsplannen maakten, beseften we al snel dat we met iets nieuws moesten komen. We wilden die asielzoekers liever niet hardhandig overbrengen naar de cellen in Groningen. Zo kwamen we uit bij een mensenfluisteraar. Het was heel fascinerend om hem aan het werk te zien, het leek zelfs alsof die asielzoekers hem begrepen.”
De mensenfluisteraar heet Tjalling van Woensel (35). Bij zijn reading in Ter Apel maakte hij gebruik van verschillende communicatietechnieken. Zo maakte hij oogcontact, gaf hij af en toe een hand en gebruikte hij in enkele gevallen zelfs enkele zachte woorden. Van Woensel: “In eerste instantie leken ze vooral bang, maar toen ik hun vertrouwen wat had gewonnen namen ze een meer open houding aan.”
Van Woensel is zelf tevreden over zijn eerste professionele optreden. “Ik kreeg het gevoel van ze alsof ze me duidelijk probeerden te maken dat ze enorm bang waren om te worden gedwongen terug te gaan naar een gebied waaruit ze juist waren weggevlucht en waar nog steeds dagelijks doden vallen. En dat ze zich prettiger voelden in hun huidige habitat.”
Van Woensel zegt ‘een gave’ te hebben. “Al sinds mijn jeugd merk ik dat ik iets met mensen heb. Ik begrijp ze. In mijn pubertijd merkte ik dat met ze kon communiceren. Het belangrijkste is, dat je ze niet benadert alsof ze anders zijn. Je moet rustige handgebaren maken, of dingen op een velletje tekenen. Zo kom je al een heel eind.”
Tegenstanders zeggen dat de mensenfluisteraar ‘verspilling van gemeenschapsgeld’ is. Beveiligingsexpert Wim van Bakel: “Het klinkt allemaal heel mooi, maar meneer Van Woensel doet maar wat. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat zijn technieken werken. Dat de asielzoekers af en toe opveren, betekent niet dat ze hem ook daadwerkelijk snappen. Bovendien moet de politie gewoon optreden tegen overtredingen. Aan dit halfzachte gefluister hebben we niets.”
De politiek overweegt nu om de mensenfluisteraar ook bij andere problemen in te zetten. Zo werd bij een andere mensenfluisteraars-pilot in de Sahel ontdekt dat de mensen daar leken aan te geven dat ze honger hebben.