maandag 23 mei 2011

Wereld wordt meer dan werkelijk

Wereld wordt meer dan werkelijk: "

Onze steden kunnen snel worden voorzien van geheimen die we niet met het blote oog kunnen zien. De straten, gebouwen en soms zelfs de burgers zelf kunnen wemelen van virtuele informatie. Met behulp van augmented reality (AR) kan je zien hoeveel hotelkamers in een hotel bezet zijn en de beoordeling van een restaurant raadplegen als je er langs loopt. De mensen die je ontmoet kunnen zelfs hun naam of beroep vrijgeven voor je een woord zegt.


AR staat op een punt een nieuwe laag over het stadslandschap te leggen door grafische informatie van apps en het internet in objecten in je gezichtsveld te projecteren als je rondkijkt. De cameras en verbeterde brillenglazen die nodig zijn voor AR worden steeds kleiner, slimmer en beter ontworpen en kunnen spoedig de ruimte en objecten om ons heen transformeren. “Informatie zou naadloos worden geïntegreerd om op die manier ons te helpen beslissingen te maken”, zegt James Alliban, een Londense ontwerper en AR-kunstenaar.


Kunnen we straks van voorbijgangers zien of ze een strafblad hebben?

Kunnen we straks van voorbijgangers zien of ze een strafblad hebben?


De ‘augmented’ stad zal van een grote variëteit aan bronnen worden opgebouwd, variërend van adverteerders tot onze sociale netwerken. Denk aan winkelen. Zwevende advertenties in de supermarkt kunnen zich gedragen als een school vissen en je naar de beste deals van die dag leiden. Producten in de schappen kunnen virtueel worden gemerkt met prijs, waardering op sociale media en informatie over hun oorsprong en de productieketen, van land tot schap. De informatie wordt in feite onderdeel van het product zelf, zegt Mistry.


Dit betekent onvermijjdelijk dt een groot deel van onze beslissingen zal worden uitbeteed aan onze apparaten en het internet. Hierdoor zullen we nog meer afhankelijk worden van technologie dan nu het geval is. Eén stroomstoring of EMP-puls en we zijn letterlijk ontredderd, verdwaalden in een compleet onbekende wereld. “Zodra de AR-bril wordt weggenomen, voelt de gebruiker zich gehandicapt, is als het ware een deel van zijn of haar hersenen kwijtgeraakt.” aldus Alliban.


De mogelijkheden voor reclame zijn zo groot dat reclamemakers waarschijnlijk gratis augmented reality setjes ter beschikking stellen – waarbij reclames van de deelnemende bedrijven plus routebeschrijving worden getoond.


AR kan meer beïnvloeden dan alleen onze ontmoetingen met levenloze objecten, zegt Keiicho Matsuda, een Londense architect die zich met AR bezig houdt. Informatie over mensen die uit sociale netwerkprofielen en andere internetbronnen wordt samengesteld kan worden vertoond als je ze ontmoet. Er is weinig behoefte meer aan praatjes over het weer, je kan meteen doordringen tot de kern van de zaak. “Informatie die je altijd bij de hand hebt, zal een behoorlijk groot effect hebben op onze sociale interacties”, aldus Matsuda.


Dit soort persoonlijke informatie doet het ergste vermoeden voor privacy. Als je AR-bril iedere persoon op straat kan koppelen aan hun Facebook-profiel, wordt het moeilijk anoniem te blijven. Toch zal AR onze wereld levendiger en interessanter maken. Het wordt zo ook mogelijk om in eigen stad of buurt op vakantie te gaan. Met virtual reality kunnen er zo een aantal palmbomen aan toegevoegd worden…

"