woensdag 9 januari 2013

Omstreden fietsenmaker actief in België

Omstreden fietsenmaker actief in België:
De controversiële fietsenmaker Onno Verduig, die in Nederland zijn beroep niet meer mag uitoefenen, heeft al zes jaar een praktijk in het Belgische Dendermonde. Ook hier maakt hij zich schuldig aan verkeerde diagnoses en onnodige reparaties.
Verduig, ook bekend als de ‘bandenplakker des doods’, werd in Nederland in 2003 uit zijn ambt gezet. In de tien jaar die daaraan voorafgingen, had hij bij ruim 26 fietsen onnodige reparaties verricht, variërend van het vervangen van een band tot het aanbrengen van een compleet nieuwe set versnellingen. In 2003 werd een rechtszaak tegen Verduig aangespannen, nadat hij onterecht de diagnose ‘doorgeroest tandwiel’ stelde. De klant zag zich genoodzaakt zijn fiets bij het grof vuil te zetten.
Anneke van Tuyl (51) bracht in 2002 haar fiets bij Verduig om een nieuwe bel aan te laten brengen. “Toen ik terugkwam, bleek mijn stalen ros ontdaan van alle versnellingen. Verduig vertelde me dat ze mettertijd toch stuk voor stuk zouden uitvallen.”
Toen zijn wangedrag in Nederland aan het licht kwam, toonde Verduig berouw: “Ik heb mensen onnodig leed aangedaan”, zei hij destijds in een interview met fietsvakblad De versnelling. “Mijn lijmsnuifverslaving is uit de hand gelopen. Ik voerde uitgebreide reparaties uit omdat ik dacht dat de fietsen erbij gebaat zouden zijn, maar ook om mijn grote lijmvoorraad te kunnen verantwoorden.”
Hoeveel slachtoffers Verduig in Dendermonde heeft gemaakt, is nog niet duidelijk. Wel kwam gisteren aan het licht dat een herenfiets ten onrechte is voorzien van een nieuw achterwiel.