zaterdag 15 december 2012

#6144: Beatboxen op Bach, piano spelen en programmeren

#6144: Beatboxen op Bach, piano spelen en programmeren:

Ze hebben allebei een groot muzikaal talent. De een is een vijftienjarige pianist die meer dan honderd optredens op zijn naam heeft staan en verschillende samenwerkingen met professionele orkesten. De ander is een 23-jarige cellist, saxofonist, zanger, én uitmuntend beatboxer. Zet ze bij elkaar en dit is wat je krijgt.
Kevin Olusola en pianist Kadar Qian (die overigens ook nog softwareontwikkelaar is, Apple-fan en winnaar van verschillende prestigieuze prijzen in de wiskunde) voeren de Goldbergvariaties opnieuw uit, dit keer met beatbox. Dat had Bach er nog niet bij bedacht toen hij het in 1741 componeerde:
Luister naar Goldberg Vaiations op Spotify

Olusola combineert piano spelen met beatboxen…

Olusola begon met cello spelen toen hij acht jaar oud was. Hij wilde eerst niet, maar moest van zijn moeder. Op zijn zeventiende werd hij verkozen tot Muzikant van het Jaar als saxofonist. Beatboxen doet hij al sinds de middelbare school. Het maakt muziek divers, zegt hij. Geef hem ons ongelijk. De combinatie van beatboxen en cello spelen maakte hem op internet al razend populair.

Met vier andere zangers vormt hij de popgroep Pentatonix. Hun muziek is a capella, maar door het beatboxen van Olusola is dat nauwelijks te horen. Ook deze groepo ging door met muziek maken na succes op YouTube. Vorig jaar wonnen ze het derde seizoen van het programma The Sing Off of van de NBC: ze kregen tweehonderdduizend dollar en een platencontract voor een nieuw album.


…Qian wil pianospelen én programmeren

Ook de jonge pianist Kadar Qian timmert hard aan de weg: hij treedt geregeld op met professionele artiesten. Als sinds zijn vierde speelt hij piano. Onderstaand filmpje is gemaakt toen hij veertien was, tijdens een optreden met het Melrose Symphonie Orkest.

Zenuwachtig voor een optreden is hij nooit. Ook kan hij zijn pianospel nog prima met school combineren, zo zei hij in een interview: “Zolang ik leuk vind wat ik doe, heb ik genoeg tijd voor beide dingen”. Zijn interesse houdt namelijk niet op bij piano spelen:
“Ik heb altijd geloofd dat muziek en technologie elkaar kruisen. Behalve piano spelen, ben ik ook heel erg geïnteresseerd in technologie en programmeren. Op het snijpunt van waar technologie en muziek elkaar ontmoeten, dat is waar ik wil zijn. Het is mijn doel mijn twee passies te combineren… om een balans te vinden tussen muziek en al het andere.”