zaterdag 15 december 2012

Acht vragen en antwoorden over de Apocalyps

Acht vragen en antwoorden over de Apocalyps:
Over minder dan een week gaat de wereld ten onder in een prehistorisch ogend tafereel. De precieze details zijn door de voorouders van de Maya’s niet overgedragen, maar best wordt het niet. De Speld zet de belangrijkste vragen over het einde der tijden op een rijtje.



1. Heeft de Apocalyps invloed op mijn eindejaarsuitkering?

Aangezien u vanaf 21 december wegens plotseling overlijden niet kunt werken, zullen de laatste dagen van het jaar inderdaad niet meetellen voor uw eindejaarsuitkering. Eerdere wetsvoorstellen om een financiële reserve op te bouwen voor een zogeheten eindedertijdenuitkering sneuvelden helaas in de Eerste Kamer. Maar, u komt de tegenslag wel te boven: De dagen rond de kerst zijn veelal verplichte vrije dagen.
2. Ik wil een thema-ijsje op de markt brengen onder de naam Apocalippo, in de smaken aardbei, sinaasappel en cola. Is dit het juiste moment?

Het is winter, dus in zijn algemeenheid lijkt dit niet het geëigende moment om een ijsmerk te starten. Mocht u toch willen doorzetten, dan verdient het de voorkeur om uw ijsimperium op het zuidelijk halfrond te starten. Denk bijvoorbeeld aan Australië, of Zuid-Afrika. Uw timing valt wel gunstig met betrekking tot het merkrecht: De overeenkomst met de ‘calippo’ is natuurlijk treffend.* Maar aangezien een rechtszaak vaak maanden of jaren duurt zult u daar vermoedelijk geen last van hebben.
* De Speld houdt zich ingevolge een uitspraak van de kantonrechter dd. 3 juli 2010 niet meer bezig met juridische of medische dienstverlening. Gelieve deze zin dan ook niet meer als zodanig te interpreteren.
3. Ik blijf eucalyptus, apocalyptisch en eucalypta door elkaar halen. Erg onhandig in de douche. Hoe zie ik het verschil?

Eucalyptus ruikt lekker, wordt gegeten door koala’s en brandt goed. Apocalyptisch brandt goed, maar daar houdt het ook mee op. Eucalypta is de heks uit Paulus de Boskabouter.
4. Mijn vriend wil dat ik de pil doorslik aangezien mijn ongesteldheid vlak voor de Apocalyps valt. Ik vind ongesteld worden echter altijd een geruststellend gevoel geven, omdat ik dan zeker weet dat ik niet zwanger ben. Wat kan ik het beste doen?

U moet zich realiseren dat dit misschien de laatste keer is dat u van de aardse geneugten kan genieten. Het zou zonde zijn als dat tot lastig te wassen vlekken leidt. Wij adviseren u dan ook de raad van uw vriend op te volgen, en die pil gewoon door te slikken.
5. Kunnen Uggs nog na de Apocalyps?

Uggs kunnen volgens de ‘stijldeskundigen’ als jaren niet meer, maar u weet natuurlijk toch wel dat u het liefste uw eigen neus volgt. Laat iedereen maar kletsen: ze blijven bij extreme hitte lekker koel en bij extreme kou lekker warm. In een post-apocalyptisch landschap geen overbodige luxe.
6. Doet het pijn?

Dat hangt er maar net van af.
7. Is het ‘de’ of ‘een’ Apocalyps?

Het Groene Boekje geeft in deze geen uitsluitsel. Hoewel wij weten dat de Apocalyps van de Maya’s de enige echte is, kan er verwarring ontstaan bij hen die een ander geloof aanhangen. Daarom verdient het de voorkeur om altijd toe te lichten over welke Apocalyps u het heeft. Er zijn immers inmiddels meer dan 130 gedocumenteerde Apocalypsvoorspellingen zonder al te veel ophef voorbij gegaan: U kunt bij anderen ongewild het gevoel van teleurstelling onnodig oprakelen.
8. De Apocalyps valt dit keer op een vrijdag. Hoe doe ik dat met de Vrijdagmiddagborrel?

Als eerste bij de bitterballen zijn, maar dat is ook een goed idee wanneer de wereld niet ten einde komt. Genoeg eten, veel water drinken, dan houdt u het het langst vol. Houd ook rekening met files: die zullen vroeger beginnen dan normaal.