vrijdag 30 november 2012

Joris van Kraats (8) sluit zich aan bij rebellenleger Kony

Joris van Kraats (8) sluit zich aan bij rebellenleger Kony:
De Bussumse basisscholier Joris van Kraats (8) heeft zaterdag het vliegtuig naar de Oegandese hoofdstad Kampala genomen. Joris wil zich aansluiten bij de Lord Resistance Army (LRA) van Joseph Kony.
Door Kinderen voor Kinderen, waarvoor hij zingt, leerde Joris over de ellende in Afrika. Presentatrice Claudia de Breij: ‘’Joris vertelde de laatste tijd dat zingen alleen te weinig voor hem was. Hij wilde actiever zijn. Op internet had hij gelezen over het leger van Kony en het liet hem niet meer los.’’
Joris’ klasgenoten en leraren kennen hem als een gedreven, idealistische jongen. Roosmarijn ‘Juf Roos’ Koutema: “Joris komt altijd op voor de leerlingen die gepest worden. Hij is degene die de meeste kinderzegels verkoopt en geeft soms een deel van zijn knikkerwinst terug. Ik maak me zorgen, want het oerwoud van Oeganda is wel even andere koek dan het Bussumse Bilderdijkpark.”
Vader Eugène van Kraats: “We bleven vertellen wat voor man Kony is en wat zijn leger allemaal doet, maar hij antwoordde steevast met ‘Dat zeggen ze alleen maar op de televisie’. Zaterdag, toen ik hem naar zijn hockeytraining wilde brengen, trof ik een lege kamer aan, op het bed de afscheidsbrief. Op Schiphol vernam ik dat de vlucht naar Kampala net vertrokken was.”
Uit zijn afscheidsbrief blijkt dat Joris beseft wat hij in Nederland achterlaat. “Ik zal het schoen zetten missen, dat doen ze daar niet. Ik hoop dat papa en mama niet boos zijn. Ook beloof ik dat ik op tijd naar bed ga en niet zomaar met vreemden meega.” Joris laat verder weten dat het leger zijn bestemming is en dat hij het niet zal verlaten voordat hij de maximumleeftijd van 13 jaar heeft bereikt.