woensdag 14 november 2012

Moslims verontwaardigd over regeerakkoord

Moslims verontwaardigd over regeerakkoord:
Nederlands moslims herkennen zich niet in het regeerakkoord van VVD en PvdA. In geen enkele paragraaf komen islamisering en de gevaren voor de Nederlandse samenleving aan bod.
Imam Arkan Yildirim van de El Tawheedmoskee in Amsterdam noemt de omissie opmerkelijk: “Mijn achterban wordt volledig links gelaten. Zelfs over de tsunami van moslims die Europa overspoelt, vind ik niets terug. Jammer, ik vond het een mooie metafoor, die zo uit de Koran had kunnen komen.”
Moskeebezoekster Soefaya El-Hustiq verklaart haar plaats in Nederland niet meer te kennen. “Het ontbreekt aan een stukje duidelijkheid. Nog geen half jaar geleden waren wij een gevaar voor de Nederlandse cultuur en samenleving. Nu zijn we ineens weer anonieme burgers die toevallig een uitheemse godsdienst aanhangen, of onderdeel van een koopkrachtplaatje. Ik was net gewend aan mijn kopvod en nu is het ineens weer een hoofddoek.”
Yildirim spreekt van een verarming in de Nederlandse politieke cultuur als gevolg van de economische crisis. “Zodra de belastingverlaging ter discussie staat, raken wezenlijke thema’s als homohaat en vrouwenbesnijdenis meteen op de achtergrond. Dat is jammer, want het gaat in de politiek om zoveel meer dan een procentje meer of minder.”
Het feit dat het regeerakkoord spreekt van een verbod op het dragen van gezichtsbedekkende kleding in overheidsgebouwen biedt voor Yildirim geen soelaas: “Er staat niet eens bij dat deze maatregel expliciet op moslims is gericht.”