dinsdag 6 maart 2012

Kiezer stapt op

Kiezer stapt op:

Stemgerechtigde Jaap Hilkens stapt op als kiezer. De 61-jarige burger uit Haaksbergen neemt op die manier zijn verantwoordelijkheid voor het falende overheidsbeleid en de politieke impasse van de laatste jaren.


“Het was geen eenvoudige beslissing.”, zegt Hilkens. “Ruim veertig jaar heb ik me beziggehouden met het kiezen van politici op lokaal, provinciaal en landelijk niveau. Het resultaat is bedroevend. De staatsschuld is explosief gestegen, het onderwijs is met sprongen achteruitgegaan en de zorgkosten rijzen de pan uit. Allemaal mede door mij. Na veertig jaar is het tijd geworden om mijn verantwoordelijkheid te nemen.”


Hilkens begon zijn kiezerscarrière in 1970, toen hij tijdens de Provinciale Statenverkiezingen in Overijssel strategisch op de KVP stemde. In de jaren erna miste hij geen enkele stembusgang: “Al die tijd zag ik natuurlijk ook wel dat het niet goed ging met Nederland. Ik heb meerdere malen geprobeerd het tij te keren door op andere partijen te stemmen, maar dat werkte averechts. Doordat ik minder trouw bleef aan mijn traditionele stroming, creëerde ik onbedoeld een versplinterd politiek landschap. Dat betreur ik.”


Toch ziet Hilkens ook een uitzondering op de electorale malaise: “Ik moet toegeven dat ik als kiezer voor de Waterschapsverkiezingen vaak goede beslissingen heb genomen. Je ziet ook dat Nederland op dit punt goed functioneert. Toch zal ik ook bij deze verkiezingen niet terugkeren als stemgerechtigde. Je kunt niet zeggen: ik stop als kiezer, maar alleen als het me uitkomt. Dat valt ook niet uit te leggen aan de politicus in het land.”